Spis sund mad og forbedre din træning

Betalt indhold
Spis sund mad og forbedre din træning

Når du træner og dyrker motion, er det vigtigt at have styr på, hvilke øvelser der bedst hjælper dig til at nå dine mål, samt hvordan du udfører dem korrekt, så du undgår skader og tilbagegang i din træning. Men det er mindst lige så vigtigt at have styr på din kost, da det, du putter i munden, har stor betydning for dine mål. Uanset om dit mål er tabe dig, få større muskler eller bare have en sund og afbalanceret krop, bør du spise sundt og varieret.

Ønsker du seriøse resultater?

Hvis du, sammen med træningen i din hverdag, spiser sundt, vil du opleve meget større og hurtigere resultater. Er du en af dem, der træner for at kunne spise, hvad du har lyst til, så fred være med det. Men hvis du ønsker seriøse resultater, gør du klogt i at kigge på din kost, og overveje om den skal justeres en smule. Det er ikke en slankekur eller en fiks løsning, det er et tilvalg af de sunde alternativer i hverdagen, som forhåbentlig bliver hængende, selv efter du har nået dit mål. Du behøver ikke være fanatisk for at få en sund og flot krop – du skal blot bruge din “sunde” fornuft.

Tilvælg den sunde mad

Ønsker du at tabe dig, har kosten ifølge eksperter 2-3 gange større effekt, end hvis du udelukkende følger et træningsprogram. En af årsagerne hertil er, at det for langt de fleste er nemmere at fastholde en nedskæring på 500 kalorier om dagen end at skulle forbrænde de samme kalorier ved en lang løbetur eller en time i fitness dagligt.

Træner du hårdt, øger du din forbrænding. Men du vil også opleve en øget appetit i løbet af dagen og i forbindelse med din træning. Tyer du til de sunde produkter med gode vitaminer, mineraler, fibre og proteiner, vil du ikke blot holde dig mæt i længere tid, du vil også give din krop de bedste forudsætninger for at slippe fedtet og styrke musklerne.

Men husk, at fedt og kulhydrater ikke er farlige, så længe det er de gode af slagsen. Vælg derfor altid mad med umættede fedtstyre og kulhydrater med et lavt glykæmisk indeks. Desuden bør du altid have fokus på sundhed i forhold til det langvarige vægttab, hvilket du bedst gør ved at kombinere motion og kost i en livsstilsændring. 

Sådan gør du det nemmere for dig selv

For at opretholde de sunde madvaner i mange år fremover, er det nødvendigt at finde nogle nemme og overskuelige rutiner, som du ikke kører træt i. Måske vil det virke bedst for dig at bruge et par timer om søndagen på at lave madplaner og handle ind til ugen, så du ikke laver små impulskøb af dine “guilty pleasures” hver dag.

Hvis du helst vil slippe for planlægning og koordinering af den sunde mad, kan du komme langt med måltidskasser. Her skal du blot vælge, hvilke sunde måltider du ønsker, vente på levering og herefter kokkerere maden efter en opskrift. Det er både nemt og tidsbesparende i hverdagen. Der findes mange udbydere af måltidskasser, hvoraf Hellofresh er den mest brugte i Danmark. Du kan se mere på HelloFresh her.