Trin 3. Når cyklen er ren, kan du beskytte den med Muc-Off Bike Protect. Spray’en indeholder et højt olieindhold, og dermed et genialt produkt og bruge, når du har vasket din cykel. Overskydende væske tørres væk, og cyklen skal herefter tørre. Du skal være opmærksom på, at den ikke anvendes på bremser og bremsedele. Muc-Off Bike Protect sørger for at det er nemmere at vaske cyklen næste gang, da skidt og snavs har svære ved at hænge ved.
Trin 4. Det er altid vigtigt at smøre kæden efter cyklen er blevet vasket. Alt den gamle olie er væk og en kæde uden olie kører ikke godt, og den bliver hurtigere slidt. Smør kæden med kædeolie. Anvend Muc-Off Dry Lube om foråret og sommeren, og Muc-Off Wet Lube om efteråret og vinteren. På den måde sikre du, at du altid har en kæde der har olie på sig under de forskellige vejrforhold.
Tjek og vedligehold alt på cyklen
Alle komponenter og mindre dele på cyklen skal naturligvis også regelmæssigt tjekkes og vedligeholdes, så cyklen er sikker at køre på. Hvis du ikke har meget forstand på cykler, men gerne blive klogere på at kunne lave din egen cykel, så den ikke skal til en cykelforhandler, så kan finde mange gode videoer på Youtube. Her kan du virkelig lære meget og ellers bare følge dem.
Disse 4 ting bør du især tjekke og vedligeholde:
Kæden
En ren og velholdt kæde sikrer en længere levetid og en funktionsdygtig cykel. Ens kæde må aldrig være tør eller virkelig beskidt, da det slider hårdt på cyklens nav, kassette og gear. Derfor skal alle kæder jævnligt tørres og smøres, så de ikke ruster og ødelægger andre dele på cyklen.
Husk at have ekstra fokus på rengøring og vedligeholdelse af kæden i vintersæsonen, da vejsalt er virkelig dårligt for cykelkæden.
Hvis din kæde er meget rusten eller gammel, bør du skifte den. En tommelfingerregel er, at en cykelkæde har 3000 km i sig.
Bremser
Bremserne på cyklen skal altid virke! Tjek at dine bremser er effektive og de bremser hjulet hurtigt. Hvis dette ikke er tilfældet, skal du justere bremseklodserne eller skivebremserne. Hvis de er meget gamle og slidte, kan det være at de skal udskiftes. Dette bør du også gøre efter cirka 3000 km.
Gearsystem
Jo flere gear din cykel har, jo mere vedligeholdelse kræver det. Tjek og rengør jævnligt dit gearsystem for skidt og snavs, så det holder længere og ikke går i stykker. Når dele er rene, skal der tilføjes smøremiddel (kædeolie), så du undgår rustne og tørre klinger.
Dæk
Dækkene skal også have et regelmæssigt tjek, hvor du kigger efter revner, små sten eller glas i dækket, der kan have ødelagt det. Hvis der ikke er mønstre på dine dæk (som ved en bil), så skal du købe et par nye. Det kan være fagligt at køre på dæk uden mønstre.
For at minimere risikoen og dermed irriterende punkteringer, så tjek jævnligt dit dæktryk. Risikoen for punkteringer er lavere, hvis der er nok luft i dækket. Samtidig køre du hurtigere med luft i dækkene.
Hvis du ikke selv vil vedligeholde din cykel, kan et servicetjek hos en cykelhandler gøre, at du kan føle dig tryg de lange cykelture. En cykelhandler kan også fortælle dig, hvornår det er tid til at udskifte slidte dele, hvis du ikke selv har forstand på det.
Er der behov for udskiftning af dele, udstyr eller komponenter, kan du finde alt hos cykelpartner.dk – De har altid gode priser og god kundeservice!
Video om vedligeholdese af cyklen